sklep@maxsuple.pl 666 528 558
superfoods

Superfoods nie tylko dla superbohaterów

Aktywność fizyczna zawsze wiąże się z odpowiednią dietą. Zupełnym nieporozumieniem jest przecież poświęcanie wielu godzin na ciężki trening, aby później zjeść niepełnowartościowy posiłek. Jednak dieta to nie głodzenie się, a wybór odpowiednich składników. Superfoods to takie produkty, które zawierają antyoksydanty, minerały, białka, węglowodany złożone i zdrowe tłuszcze. Na zaszczytnej liście superfood znajdują się zarówno egzotyczne, jak i swojskie produkty. Są to m.in.:

Superfoods: Nasiona Chia

Nasiona Chia mają blisko dwukrotnie więcej białka niż inne nasiona i ziarna, około pięć razy więcej wapnia niż w mleku i dwukrotnie więcej potasu niż w bananach. Sportowcy muszą utrzymać wysoki poziom wapnia ze względu na niszczenie kości oraz stawów, a ten z nasion chia jest szczególnie łatwy do przyswojenia dla organizmu. Nasiona najlepiej jeść 15 do 20 minut po treningu – można dodać je zmiksowane do smoothie lub w całości do sałatki. Oczywiście sprawdzą się też jako samodzielna przekąska.

Jajka

Białko jaj składa się ze wszystkich ośmiu niezbędnych aminokwasów, kluczowych dla wzrostu komórek mięśni i regeneracji kości. Jajka są również źródłem wapnia, żelaza, fosforu, cynku oraz witaminy A, D, E i B. Jajka jemy do 30 minut po treningu. Przy zakupie jaj zwracajmy uwagę na ich klasę – te z chowu klatkowego mogą zawierać dodatek środków pobudzających, antybiotyków i hormonów.

Kefir

Kefir, czyli fermentowany produkt mleczny podobny do jogurtu, jest szczególnie bogaty w witaminy B1, B2, A, wapń, kwas foliowy i magnez to doskonały przykład superfoods. Unikalny proces fermentacji sprawia, że jest on niezwykle łatwy do strawienia. Dzięki temu ciało nie marnuje niepotrzebnie czasu i energii na przyswajanie składników odżywczych i białek niezbędnych dla wzrostu i regeneracji mięśni. W kefirze znajdziemy także tryptofan – aminokwas, który rozluźnia system nerwowy i stwarza idealne warunki do nocnych treningów. Kefir pomaga przywrócić zdrowe florą bakteryjną jelit zniszczoną przez np. zażywanie leków.

 

Banany

Banany są bogate w witaminy i minerały. Jednak z punktu widzenia sportowca ważniejszy jest inny składnik. Mięśnie są stymulowane przez impulsy elektryczne, a zawarty w bananach potas jest podstawowym czynnikiem tego procesu. Banany zatem idealnie sprawdzą się jako przekąska przed i w trakcie treningu. Należy jednak mieć na uwadze to, że banany dostępne w supermarketach często zawierają uczulające związki chemiczne, dlatego nie należy jeść ich codziennie.

Łosoś

Ryby są znakomitym źródłem łatwo przyswajalnego białka, a to czyni je doskonałym pokarmem dla wzrostu mięśni. Dzięki zawartości omega-3 wspierają kondycję stawów oraz układu krążenia. Danie z łosiem warto zjeść przed treningiem, co zminimalizuje ryzyko uszkodzenia mięśni. Tutaj również zwracajmy uwagę na oznaczenia w sklepie – łosoś dziki jest o wiele droższy niż ten hodowlany, jednak ich skład wartości odżywczych różni się diametralnie.

Marchew mało doceniany superfoods

Jedna filiżanka startej marchewki zapewnia prawie 600 procent dziennego zalecanego zapotrzebowania na witaminę A – silnego przeciwutleniacza to nie ma lepszych superfoods. Marchew zawiera także witaminę C i selen. Ta kombinacja pomaga zwalczać wolne rodniki powstające podczas wysiłku fizycznego. Dodatkowym atutem jest to, że zawiera niewiele kalorii, więc można ją jeść praktycznie cały czas.

Zobacz też:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *