sklep@maxsuple.pl 666 528 558

Słonecznik bogaty w fosfor

Słonecznik bogaty w fosfor

Słonecznik bogaty w fosfor : jest drugim najpopularniejszym minerałem w naszym organizmie – wyprzedza go tylko wapń. Fosfor pełni kluczową rolę dla wielu funkcji i procesów odbywających się w naszym ciele, takich jak filtrowanie odpadów oraz naprawa tkanek i komórek. Większość z nas nie ma problemu z niedoborem tego minerału, jednak pewne warunki zdrowotne, takie jak cukrzyca i alkoholizm lub przyjmowanie niektórych leków, może powodować jego niedobór.

 

Dlaczego fosfor jest ważny?

  1. Utrzymania mocnych i zdrowych kości oraz zębów,
  2. Transportu energii między komórkami,
  3. Odfiltrowania odpadów w nerkach,
  4. Zarządzania w jaki sposób organizm magazynuje i wykorzystuje energię,
  5. Wzrostu, utrzymania i naprawy mięśni oraz innych tkanek,
  6. Produkcji DNA i RNA – genetycznych budulców organizmu,
  7. Utrzymania równowagi i właściwego wykorzystywania witamin (B,D) oraz minerałów (jod, magnez, cynk),
  8. Skurczu mięśni,
  9. Utrzymywania regularnego bicia serca,
  10. Ułatwienia pracy układowi nerwowemu,
  11. Zmniejszenia bólu mięśni po wysiłku.

Jak działa fosfor?

Fosfor jest niezbędnym składnikiem odżywczym wymaganym do prawidłowego funkcjonowania komórek, regulacji wapnia, silnych kości i zębów oraz do wytwarzania ATP (adenozynotrifosforanu) – cząsteczki, która dostarcza energię do naszych komórek. Niedobór fosforu, może prowadzić do obniżenia apetytu, anemii, ból mięśni, nieprawidłowego tworzenia kości (krzywicy), drętwienia kończyn i osłabionego układu odpornościowego. Fosfor występuje w prawie każdym typie żywności, dlatego niedobór występuje rzadko. Z kolei spożycie zbyt dużej ilości fosforu powoduje zaburzenie gospodarki wapiennej w organizmie. Osłabia to kości i może powodować zwapnienie organów wewnętrznych, zwiększając ryzyko zawału serca i innych chorób naczyniowych. Niektóre badania naukowe sugerują, że fosfor jest łatwiej wchłaniany z produktów mięsnych.

 

Jakie produkty spożywcze zawierają fosfor?

Jak już wspomniano – większość żywności zawiera fosfor. Pokarmy, które są bogate w białko są również doskonałym źródłem fosforu. Obejmują one:

  1. Nasiona słonecznika,
  2. Mięso i drób,
  3. Ryby,
  4. Mleko i inne produkty mleczne,
  5. Jajka,
  6. Orzechy,
  7. Fasola,
  8. Pieczywo pełnoziarniste,
  9. Ziemniaki,
  10. Czosnek,
  11. Suszone owoce,
  12. Napoje gazowane (kwas fosforowy stosuje się w celu wytworzenia „bąbelków”).

Gdy nasza dieta zawiera wystarczającą ilość wapnia i białka, to prawdopodobnie posiadamy już wystarczająco dużo fosforu. Ważne jest jednak to, aby pilnować jego poziomu wtedy, gdy jesteśmy na restrykcyjnej diecie. Ograniczając się do wąskiej grupy produktów żywieniowych (np. eliminując mięso i produkty o wysokiej ilości tłuszczu lub węglowodanów) możemy mieć problem z uzyskaniem odpowiedniej ilości fosforu. Należy wtedy rozważyć suplementację.

Zobacz też:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.