sklep@maxsuple.pl 666 528 558
metabolizm

Co to jest metabolizm i jak go podkręcić

W jakiej kondycji jest mój metabolizm?

Bez względny na to czym się zajmujesz, Twój organizm bezustannie wykonuje ogromną pracę. Nawet jeśli leżysz na kanapie, oglądając ulubiony serial, serce regularnie sie kurczy, powieki zamykają się i otwierają kilkanaście razy na minutę, wątroba eliminuje toksyczne substancje, nerki filtrują krew, a mięśnie międzyżebrowe kurczą się i rozkurczają, umożliwiając oddychanie. Mówimy tutaj o procesach podświadomych – takich, na które nie masz wpływu. Jeśli dołożymy do tego energię, jaką organizm musi wytworzyć, kiedy sięgamy po pilot w celu zmiany kanału, otrzymujemy coś, co nazywa się metabolizm.

Największy wpływ na tempo spalania kalorii ma metabolizm spoczynkowy. Odpowiada on za około 75% zużytej przez nas energii w ciągu dnia. Jednak na każdy jego rodzaj możemy w pewien sposób oddziaływać. I tak, zwiększając aktywność fizyczną, spożywając produkty bogate w białko, używając odpowiednich przypraw i przebywając w gorącym lub zimnym otoczeniu, zwiększamy tempo wszystkich rodzajów metabolizmu. W konsekwencji organizm zużyje więcej energii w ciągu dnia. A więcej zużytej energii (kalorii) będzie skutkowało między innymi utratą tkanki tłuszczowej, czyli osiągnięciu celu, do którego dąży wiele osób.

 

Podstawowa bariera

Przyspieszenie metabolizmu to złożony proces, na który wpływ ma wiele czynników. Dlatego podczas zwiększenia tempa spalania kalorii musimy zmniejszyć porcje i temp ich dostarczania do organizmu. Wiele osób konsumuje zbyt duże ilości węglowodanów w ciągu dnia, co skutkuje wysokim poziomem glukozy we krwi. W takiej sytuacji organizm mobilizuje trzustkę do produkcji insuliny. Ta natomiast dostarcza glukozę do potrzebujących jej komórek. Jednak kiedy realizuje ona w nadmiarze zapotrzebowanie komórek na energię, a zapasy glikogenu wypełniają mięśnie, wówczas nadmiar ten zostanie odłożony „na później” w postaci tkanki tłuszczowej. Dlatego pierwszym krokiem w kierunku uzyskania sprawnego metabolizmu będzie ograniczenie liczby spożywanych kalorii, szczególnie w postaci węglowodanów prostych.

Metabolizm

Jest to całokształt przemian energii zachodzących w żywych komórkach, który umożliwia im (a co za tym idzie – całemu organizmowi) poprawne funkcjonowanie.

Wyróżnia się 4 rodzaje metabolizmu:
– spoczynkowy (podstawowa przemiana materii)
– związany z aktywnością fizyczną w ciągu dnia
– powiązany z efektem termicznym jedzenia
związany z reakcją organizmu na środowisko, w jakim się znajduje

Oddychaj głęboko

Poprawny sposób oddychania również może się przyczynić do przyśpieszenia metabolizmu. Głęboki wdech aktywuje przeponę, co wpływa na poprawę przepływu krwi oraz zwiększa ilość przyswojonego przez organizm tlenu. Ponadto głęboki wdech i wydech wymagają wydajniejszej pracy mięśni oddechowych. Jak już dobrze wiemy, skutkuje to większą liczbą spalonych kalorii.

Zmniejsz poziom stresu

Zwiększony poziom hormonu stresu może być poważną przeszkodą w procesie utraty tkanki tłuszczowej. Badania dowodzą, że osoby z podwyższonym kortyzolem wykazywały spowolniony metabolizm. Spalały średnio o 104 kalorie mniej niż te nieodczuwające chronicznego stresu.

 

Nie czekaj na głód

Nie dopuszczaj do sytuacji, w której będziesz odczuwać głód, ponieważ wtedy organizm będzie oszczędzał zapasy energii poprzez zwolnienie metabolizmu. Jedz regularnie tak aby nie dopuszczać do sytuacji, w której jesteś już głodny. Natomiast najbliższy posiłek który jesteś w stanie zjeść będzie gotowy za jakiś czas. Lub dopiero Ci się przypomniało że musisz go zrobić. Planuj swoje posiłki ponieważ udowodniono że będąc już mocno głodnym zjemy średnio o 30% więcej. W porównaniu kiedy wiemy mniej więcej że już powinniśmy zjeść a jeszcze nie odczuwamy tego tak mocno.

Zwiększ ilość białka w diecie

Białko nie tylko pomoże zwiększyć masę mięśniową, ale również podniesie termiczny efekt jedzenia. Oznacza to, że organizm będzie musiał zużyć dużo energii, aby stracić i przyswoić dawkę pokarmu.

Kawa podkręca metabolizm

Porcja czarnej kawy spożyta przed treningiem to świetny sposób na przyspieszenie metabolizmu. Kofeina może podkręcić tempo spalania kalorii nawet o 10%. Polepszając przy tym regulację poziomu cukru we krwi i zwiększając siłę mięśni.

Spożywaj dużo cynamonu

Spożycie cynamonu zwiększy tempo Twojej przemiany materii poprzez efektywniejszy metabolizm glukozy. Dodatkowo dodany do posiłku będzie również wpływał na obniżenie poziomu cholesterolu i poprawi krążenie krwi.

Zobacz też:

 

Tagi: ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *